Don Det

DON DET

12.03.2015  (Kong Lo -> Don Det)

Maceralı geçen bir yolculuk sonrası saat sabah 6 gibi otobüsten indiriliyoruz.

Yolculuğun kalan  3 saatini gene kalabalık bir tuktuk arkasında alacağız. Sabahın körü olmasına rağmen çok rağbet gören şiş şiş satılan etler ve meyveler için Laos halkının iştahına şapka çıkartıyoruz.

Laos yollarının bu yemek çetesi, bulut halinde kamyonet tuktuklar arasında dolaşıyorlar.

Zorlu geçen bir yol sonrası hedefimize her geçen dakika daha çok ulaşıyoruz. İndiğimiz yerden bir kez daha tuktuka binip, adalara gidecek motoru yakalıyoruz. 15 dakikalık nehir gezintisiyle gece hayatıyla ünlü Don Det'teyiz, nihayet!

Nehrin tam kıyısında tesadüfen bulduğumuz bungalov gecelik: 60bin kip. Üstelik interneti de var. Yorgunuz, beğenmezsek sonra değiştiriririz düşüncesi ile odayı tutuyoruz.

Bütün gün dinlenme, balkondaki hamaklarda yatma, internette takılma ile, 3-4 gün kalacağımız bu adadaki ilk günümüz bitiyor.

12-19.03.2015  (Don Det)

3-4 gün kalmayı planladığımız adada tam tamına 1 hafta kalıyoruz. Burası gerçekten her geçen gün bizi kendine biraz daha bağlıyor. Dinlendirici ortamı bizi mest ediyor. Her yerde renk renk, çeşitli bungalovlar, teraslarında hamaklar, yeşil ağaçlar, retoran ve kafeler ve elbette Mekong Nehri.

Don Det'te yapabileceğiniz aktiviteler arasında "tubing", Laos'a en has olanı. Don Det'e teknelerin yanaştığı plajdan (B. Hua Det), şambrelinizin üstünde kendinizi akıntıya bırakıyor; Don Det ile Don Khone arasındaki nehir kolunda seyrediyorsunuz.

Bir diğer aktivite de "kayak" ile adaların arasında dolaşmak. Sabahın erken saatlerinde ya da öğleden sonra gruplar halinde Mekong'a çıkılıp, yaklaşık 2-3 saat çevrede dolanılıyor.

Bu arada fotoğrafların hep aynı açıdan çekilmiş olması bir tesadüf değil; hepsi bungalovun balkonundaki hamaktan çekildi=)

Bütün gün bungalovumuzda zaman geçirip, sitemizle ilgileniyor; aşırı nem ve sıcak ile, tam önümüzde konuşlanmış hayat kurtarıcı nehirde yüzerek boğuşuyoruz. Ta ki kaldığımızın son günlerinde Çağla'nın bir gün yüzerken, en sevdiği(!) hayvan olan fare ölüsü ile burun buruna gelmesine kadar.

Bir gün adam başı 10.000 kipe bisiklet kiralıyor hem adayı, hem de bir köprüyle kendisine bağlanan Khon Adası'nı geziyoruz.

Don Det'te ilerlerken karşımıza çıkan sevimli maymun, Çağla'nın yoğurduna ortak oluyor.

Ortadaki köprüden geçiş için verdiğimiz adambaşı (35.000kip) evlat acısı gibi gelse de, biletin içinde olan Somphamit Şelaleleri'ni çok beğendiğimiz için acımızı bastırmaya çalışıyoruz.

Köprüden yerli halk, tahmin edebileceğiniz gibi, ücret ödemeden geçiyor. Bilet köprü ücreti olmasından ziyade; şelale gibi Don Khone atraksiyonlarını ziyaret etmek amacıyla alınıyor. Bilet kontrolü ile sadece Somphamit Şelaleleri'nin girişinde karşılaşıyoruz. Bilet gişesi köprüde değil, köprünün Don Khone ayağında. Gişe memuru yanımızda şelalelere gitmeyeceklerini söyleyen iki Fransız'a bilet satmak için diretse de, biletlerin üzerinde "Somphamit Şelaleleri'ne hoş geldiniz" yazıyor. Eğer şelalelere hiç gitmeyecekseniz, köprüde ücret ödemenize gerek yok, durmadan devam edebilirsiniz.

Somphamit Şelaleleri'nin girişinde bisikletler bırakılıp, şelalelere doğru 10 dakika yürünülüyor. Bu şelalelerin bir diğer adı da Li Phi, yani "Ruh Kapanı". Yerli halk, nehirde yıkanan ölmüşlerin kötü ruhlarının bu şelalelere takıldığına inanıyormuş.

Yol boyunca düzenlenen çalılar, mekana ayrı bir hava katıyor.

Mekong Nehri Tibet'ten başlayıp Vietnam'da denize dökülen ünlü Mekong Nehri; geniş bir alanda keskin kayalardan ortalama 10 – 20 metre irtifa kaybeden şelaleler sonrasında Kamboçya'ya doğru yoluna devam ediyor.

Kuru sezonda olduğumuz için şelaleler yerini sarp kayalara bırakmış. Yağışlar sırasında şelalelerin nasıl da coşkun çağladığını öğreniyoruz.

Daha sonra Oasis kafeye gidip muhteşem manzarasına karşı bilardo oynayıp, bir şeyler içiyoruz.

Şelalelerin yakınında Li Phi Kumsalı var. Oasis'den aşağıya doğru yürümeye üşenmiyorsanız gidebilirsiniz ancak akıntı nedeniyle kıyıdan bir kaç metre öteye uzaklaşmamanız gerekiyor.

Şelalelerden ayrılıp yaklaşık 15 dakika uzaklıktaki Tha Sanam (Hart Xai Kong Nyai) Kumsalı'na pedal çeviriyoruz.

Yunusları izlemek için motorlu kaykların da kalktığı bu kumsalda, güneşin batmasına yakın nehirde yüzerek günün yorgunluğunu atıyoruz.

Bisikletlerimize atlayıp Don Det'e doğru yola koyuluyoruz. Köprüden geçmeden önce Don Khone'u gezmek üzere köprüye dik, nehire paralel seyreden ana caddesinde dolanıyoruz.

Akşam karanlığı çöktüğünde bisikletlerle halen yoldayız! Yol neredeyse kapkaranlık olduğu için biraz stres olsak da 7 gibi konukevine bisikletleri bırakmayı başarıyoruz. Bu arada içimizi bir hoş eden bir olay da; yolda devamlı yüzümüze çarpan sineklerin gecenin sonunda gözlerimizin içinden çıkmaları oluyor!

Akşam hemen karşımızdaki "Burger Kong" isimli hamburgercide yemek yiyor, manik mizacıyla Hint orijinli İngiliz Meni ile tanışıyoruz. Çocuk Türk olduğumuzu öğrenir öğrenmez "Yaşa, başa, taşa oturma!" diyerek bizi güldürmeyi başarıyor. 4 sene önce İstanbul'da bir süre kaldığını söyleyen Meni, Türkiye ile ilgili o kadar çok şey hatırlıyor ki, bütün gece muhabbet ediyoruz. Biz bungalovumuza dönerken, çılgın Meni de arkadaşları ile geceye devam etmek üzere "happy bar"lardan birine devam ediyor.

Bize çok güzel bir dinlenme ortamı sağlayan 4000 Adalar, koşuşturmaca içinde geçeceğini düşündüğümüz Kamboçya gezimiz öncesi iyi geliyor doğrusu.

Yakın tarihinde yaşanılan trajediler, güler yüzlü ama fakir insanlar ve elbette Angor Wat başta olmak üzere bir çok tapınağıyla, merak ettiğimiz Kamboçya bekle bizi; geliyoruz!